Z5 | Inhoudelijke analyse - Governance
Dit hoofdstuk analyseert welke onderdelen van AIG ten aanzien van de governance afwijken van
het hoofdstuk governance in het Twiin Afsprakenstelsel.
AIG bevat nu geen apart hoofdstuk waarin de governance is beschreven zoals wel het geval is in
het hoofdstuk governance van het Twiin Afsprakenstelsel. Er is geen reglement waarin is
vastgelegd hoe de inspraak is geregeld. Er is geen releasebeleid gepubliceerd. Er zijn wel
bestuurlijke afspraken tussen de stakeholders van AIG. Ook is het de bedoeling dat bij
afronding van het programma gezorgd wordt voor een overdracht naar een organisatie die het
AIG duurzaam kan beheren conform NEN7522. In het Twiin Afsprakenstelsel is de governance
uitgewerkt waarbij ook goed is gekeken naar invulling van de rollen zoals opgenomen in de
NEN7522. Door de zorgtoepassing geboortezorg op te nemen in het Twiin Afsprakenstelsel,
kunnen zorgaanbieders op eenvoudige wijze aansluiten op de werking van de governance zoals
beschreven in het Twiin Afsprakenstelsel. Daarmee kunnen zij deelnemen aan de overlegtafels
die al zijn ingericht door de Twiin Organisatie zodat zij vertegenwoordigd zijn bij de
besluitvorming over de doorontwikkeling van het Twiin Afsprakenstelsel. Met het Twiin
Afsprakenstelsel maken zorgaanbieders de juiste afspraken ter invulling van NEN7522 waarbij
de inspraak goed is ingericht op basis van een transparant reglement en een releasebeleid.
Om digitale gegevensuitwisseling in de geboortezorg na de subsidieperiode van VIPP
Babyconnect (na 2024) te borgen is de samenwerkingsovereenkomst Duurzaam
Informatiestelsel Geboortezorg (DIG) geïnitieerd. Hierin zijn verschillende regionale
partnerschappen en landelijke (geboortezorg)partijen vertegenwoordigd die betrokken zijn bij
de digitale gegevensuitwisseling.
Aandachtspunt: De Governance van AIG is anders ingericht dan de governance van (het
generieke deel) van het Twiin Afsprakenstelsel. Niet onderzocht is in hoeverre de stakeholders bij AIG zich kunnen vinden in aansluiting bij het Twiin Afsprakenstelsel om te zorgen voor een
governance structuur in lijn met NEN7522.
Het Twiin Afsprakenstelsel bepaalt dat de Twiin Dienstverlener ondersteunt bij het beheer van
de bijlage ‘Samenwerkingsvoorwaarden’. Onderzocht moet worden welke partij geschikt is om
deze rol te vervullen voor de zorgtoepassing geboortezorg. Mogelijk is het zinvol om per regio
een Twiin Dienstverlener aan te wijzen, zoals een RSO. Meerdere RSO’s zijn inmiddels al
aangesloten bij het Twiin Afsprakenstelsel. Vanuit AIG wordt een Verloskundig
Samenwerkingsverband (VSV) gezien als een organisatie die kan opereren als Twiin
Dienstverlener. Een VSV is een besluitvormend netwerk waarin zorgorganisaties gezamenlijk het
kwaliteitsbeleid vaststellen bij samenwerking (paragraaf 9.1.3 Zorgstandaard integrale
geboortezorg). Helaas is een VSV geen juridische entiteit en daarmee is dit volgens de huidige
inrichting van het Twiin Afsprakenstelsel geen geschikte partij. Ondersteuning door één
centrale organisatie als Twiin Dienstverlener is mogelijk ook denkbaar. Hierbij speelt mee dat
o.a. KNOV, de Federatie van VSV’s, Perined en CareCodex allemaal partijen zijn die zich
verbonden hebben aan AIG op basis van de samenwerkingsovereenkomst Duurzaam
Informatiestelsel Geboortezorg.
Aandachtspunt: Uitgezocht moet worden welke partij op zou kunnen treden als Twiin
Dienstverlener voor de zorgaanbieders voor de zorgtoepassing geboortezorg en of het
wenselijk is om te kiezen voor een centrale ondersteuning of een regionale ondersteuning.
Daarbovenop is de vraag hoe gezorgd kan worden voor het gewenste bestuurlijke draagvlak
voor de aanpassingen in de governance die nodig zijn om geboortezorg te laten landen in het
Twiin Afsprakenstelsel.
AIG ziet niet alleen op uitwisseling tussen zorgaanbieders, maar ook op uitwisseling met de
cliënt en verwijst daarvoor naar rollen zoals die nu zijn uitgewerkt in het MedMij
Afsprakenstelsel. Het Twiin Afsprakenstelsel bevat nu geen vertrouwensafspraken die gericht
zijn op uitwisseling tussen zorgaanbieder en cliënt. In het project LVS zijn meerdere
afsprakenstelsels en initiatieven (waaronder Twiin, MedMij en Nuts) betrokken om te komen tot
een geharmoniseerde set aan vertrouwensafspraken. De huidige inrichting waarbij het MedMij
Afsprakenstelsel de afspraken bevat voor de kwalificatie van de DVA en DVP blijft voorlopig nog
in stand. Daarmee lijkt het niet nodig om de onderdelen van AIG die specifiek zien op
uitwisseling met de cliënt te omschrijven in de zorgtoepassing geboortezorg zoals die zal
worden uitgewerkt in het Twiin Afsprakenstelsel.
Aandachtspunt: Het is wenselijk om te zorgen voor goede afstemming bij de doorontwikkeling
van de Twiin zorgtoepassing geboortezorg met de doorontwikkeling van de MedMij
gegevensdienst Verzamelen Integrale Zwangerschapskaart.
Zorgaanbieders sluiten aan op het MedMij-netwerk en maken informatie-uitwisseling met
burgers mogelijk via DVA’s. Het Twiin Afsprakenstelsel maakt het voor (zorg)aanbieders
mogelijk om onderling uit te wisselen over verschillende bestaande zorgnetwerken via
knooppunten en koppelvlakken (GtK’s). Vooralsnog houdt het Twiin Afsprakenstelsel de focus
op uitwisseling tussen zorgaanbieders onderling. Het MedMij Afsprakenstelsel houdt de focus
op de (aanvullende) afspraken die nodig zijn voor uitwisseling met burgers via een PGO.
Stichting MedMij en Twiin zijn in gesprek over eenheid van begrippen, hergebruik van
(technische) standaarden en eenduidigheid van processen voor validatie en kwalificatie.
Mogelijk kan een DVA (MedMij) in de toekomst ook de rol van GtK (Twiin) vervullen. Uiteindelijk zal het Twiin Afsprakenstelsel moeten worden uitgebreid zodanig dat ook de uitwisseling tussen zorgaanbieder en cliënt een rol krijgt. Voorlopig kan een tussenoplossing zijn om bij de uitwerking van de zorgtoepassing geboortezorg in het kader van het Twiin Afsprakenstelsel te verwijzen naar het MedMij Afsprakenstelsel.
De Twiin Organisatie zet de gesprekken voort met de Stichting MedMij om te komen tot meer
synergie tussen beide afsprakenstelsels. Het zou mooi zijn als er een goede samenwerking komt
tussen zorgaanbieders die nu zijn aangesloten bij AIG en de Twiin Organisatie. Op die manier
zou gezorgd kunnen worden dat het perspectief van de geboortezorg goed wordt
meegenomen in die gesprekken.
Het AIG is opgezet op basis van uitwisseling tussen nodes. Die aanpak lijkt aan te sluiten op de
rol van het GtK zoals bedoeld in het Twiin Afsprakenstelsel. HINQ heeft, als enige leverancier,
de geboortezorgviewer gerealiseerd en fungeert als node. RSO’s, zoals Sigra kunnen beheer
voeren over deze viewer. Andere leveraniers kunnen eigen node beheren of dit via een
onderaannemer doen. Ook het Twiin Afsprakenstelsel is zo opgezet dat zorgaanbieders de
keuze houden voor hun eigen leverancier. De bedoeling van het Twiin Afsprakenstelsel is dat
alle leveranciers die aan de vereisten van het Twiin Afsprakenstelsel voldoen, moeten kunnen
aansluiten en zich moeten kunnen laten valideren. HINQ is aangesloten bij het Twiin
Afsprakenstelsel als GtK Leverancier en is bereid zich te valideren op basis van het Twiin
Afsprakenstelsel. Het is nog niet duidelijk voor welke zorgtoepassing dit zal zijn en op basis van
welk communicatiepatroon.
Zoals genoemd is inspraak uitgebreid beschreven in het Twiin Afsprakenstelsel. Bij verdere
uitwerking van de zorgtoepassing geboortezorg voor het Twiin Afsprakenstelsel zal de Twiin
Organisatie ervoor zorgen dat alle (potentiële) leveranciers de kans krijgen om te reageren door
middel van open consultatierondes.